Se, der kom gründeren på veggen!

Elsa Reiersen overrakte et maleri av Christian Thams til Olav Sigurd Sigurd Kvaale og Thamspaviljongen. Til og med Christian Thams virker blidere enn han vanligvis gjør på bilder.

Det ble en stor dag for oss som jobber med The Norway Building da Elsa Reiersen kom med et flott maleri av Christian Thams. Thams var den som sørget for at Norges paviljong på verdensutstillingen i Chicago i 1893, ble bygget på Orkanger. Elsa Reiersen er den utenfor Thams-familien som kan mest om Christian Thams. Hun skrev Fenomenet Thams, en mursten av en bok som gir et godt innblikk i livet til den fascinerende personligheten som satte så store spor etter seg i løpet av en kort periode i Orkdal, før han tok spranget ut i den store verden.

Maleriet er signert Bjørn Smith-Hald i november 1927. Vanligvis er Christian Thams avbildet med en alvorlig, gjerne litt stram mine. På dette maleriet kan man ane en blid konsul med antydning til et smil. Maleriet ble utført i forbindelse med at Christian Thams fylte 60 år. Han så kanskje tilfreds tilbake på hva han hadde utrettet i et hektisk liv.

Elsa Reiersen hadde også med seg et stempel med teksten: Christian Thams 22 Place Vendome Paris. Det var hans adresse i finanssenteret i Paris. I tillegg fikk Thamspaviljongen en rosett lik den Thams bærer på jakkeslaget på bildet.

En annen gave kom fra Ola Grefstad i Meldal. Han oppdaget et gammelt bilde hos et utsalg hos Fretex. Det var den vakre gamle rammen som vekket hans interesse, men da han snudde bildet og leste teksten på baksiden fikk han seg en overraskelse. Bildet viser Marentius Thams (Christians far) og hans søsken Isidor, Benedikte Elenore Elisabeth (kalt Dikka), Jacobine Kristine og Birgitte Petrea Amalie. Dette bildet er trolig fra midt på 1850-tallet. Familiens yngste, Wilhelmine Augusta Marie, kalt Wikkevok til daglig, er ennå ikke født.

Leave a Reply